Perniagaan haram Sg Buloh: Ini pesanan SPRM untuk orang awam

Kec0h sekarang mengenai video yang tvlar di media s0sial mend4kwa pihak berkuasa gagal dalam memantau dan menguatkuasakan undang-undang mengenai perniagaan haram yang berleluasa di sg Buloh kini.

Selain itu, mereka juga dikatakan menerima rasvah daripada pihak tertentu.

Oleh kerana itu, SURUHANJAYA Penc3egahan Rasvah Malaysia (SPRM)kini mula menyias4t pegawai dan anggota penguat kuasa yang dipercayai menerima rasvah bagi melindungi premis perniagaan haram di sekitar Sungai Buloh.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Seri Ahmad Khusairi Yahaya berkata SPRM memandang serius video tvlar berkaitan isu rasvah penguat kuasa melindungi gerai haram, penjualan rokok seludup dan jvdi.

Ahmad Khusairi juga sudah menghubungi Pengarah Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard (JIPS) Datuk Zamri Yahya bagi memaklumkan pihak JIPS untuk mengambil tindakan tegas ke atas premis perjvdian termasuk mana-mana pegawai yang melindungi aktiviti perjudian itu.

Walaupun begitu, beliau menasihati masyarakat agar menyalurkan maklumat kepada SPRM dan tidak menghebahkan sesuatu isu di media s0sial kerana ianya tidak akan membantu proses siasatan.

Malah, katanya, tindakan itu hanya akan memberi peluang kepada pihak terbabit menghapvskan bukti dan keterangan yang ada.

Terdahulu, pemilik perniagaan Hot Burger Malaysia, Mohd Asri Hamid, 42, mend4kwa wujud beberapa premis judi serta gerai peniaga warga Indonesia keturunan Aceh yang menjual rokok seludup di sekitar Jalan Besar Bandar Baru Sungai Buloh.

Pendedahannya menerusi tiga siaran langsung di Facebook Hot Burger Malaysia tvlar sejak kelmarin.

Bagaimanapun, Ketua Polis Daerah Sungai Buloh, Superintendan Shafa’aton Abu Bakar semalam menafikan d4kwaan itu dan berkata, ia satu fitnah yang mendatangkan keresahan dalam kalangan masyarakat dan menjatuhkan repvtasi PDRM.

 

 

Sumber:HM

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*