Berjaya sekat kemasukan PATI Rohingya, enam pegawai TUDM dinaikkan pangkat

Peribahasa Yang bulat tidak datang bergolek, yang pipih tidak datang melayang” sesuai untuk menggambarkan kesungguhan enam pegawai kanan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang dinaikkan pangkat atas kejayaan mereka mengesan bot pendatang tanpa izin (PATI) Rohingya di perairan Langkawi pada 16 April lalu.

Mejar Faizul Hussien Ismail, selaku juruterbang pesawat C-130H telah dinaikkan ke pangkat pemangku Leftenan Kolonel dan memegang jawatan sebagai Pegawai Memerintah No 20 Skuadron (Skn).

Lima lagi pegawai turut mendapat pangkat yang sama ialah Mejar Tengku Ahmad Shaiful Isnawi Tengku Muhamad sebagai Ketua Skn Charlie Cawangan Pengurusan Operasi Udara, JBPM; Mejar Muhammad Halid Abdul Hamid (PS 1 Komunikasi Markas Nukleus Operasi Bersama, ESSCOM) dan Mejar Balasubramaniam Maruthamothoo (Ketua Cawang Tadbir PU Sendayan).

Dua pegawai lain ialah Mej Yusnizam Mohamad Jalil (Ketua Cawang Tadbir KTU) dan Mejar Roslan Al Mustaffa (Ketua Cawang Operasi KTU).

TUDM berjaya mengesan sebuah bot yang membawa 200 PATI Rohingya pada kedudukan 60 batu nautika barat Pulau Langkawi.

Kelibat bot berkenaan dikesan melalui pengawasan udara menggunakan pesawat C-130H sebelum menggerakkan dua buah kapal Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) ke lokasi berkenaan.

Sebuah helikopter turut dihantar bagi mendapatkan gambaran jelas penumpang bot sebelum dua kapal berkenaan memintas dan mengiringi bot keluar dari perairan negara.

Kesemua mereka terdiri daripada lelaki, wanita dan kanak-kanak.

Dengan keadaan penempatan serta kehidupan yang daif di tempat asal mereka, dibimbangi kumpulan PATI yang cuba memasuki Malaysia sama ada melalui jalan darat atau jalan laut akan membawa kluster baharu C0VID-19 ke negara ini.

Bagaimanapun, atas dasar kemanusiaan, anak kapal KD LEKIU telah mengagihkan bekalan makanan kepada kumpulan PATI tersebut sebelum mengiringi bot tersebut keluar dari memasuki perairan negara.

Majlis kenaikan pangkat tersebut telah disempurnakan oleh Timbalan Panglima Tentera Udara, Datuk Mohd Asghar Khan Goriman Khan di Markas Tentera Udara pada 20 April lalu.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LMP

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukMaklumatPress

Sumber: Sumber

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*