Menyihatkan rambut, atasi masaalah penghadaman antara khasiat biji selasih yang ramai tak tau

Kecil bukan sebarang kecil. Mesti ramai tidak menyangka biji selasih yang selalu kita temui dalam minuman sebenarnya mempunyai pelbagai khasiat untuk tubuh badan.

Selasih atau nama saintifik ialab Ocimum Basilicum ialah sejenis tumbuhan herba yang boleh mencapai sehingga satu meter tinggi dan mempunyai banyak ranting yang bercabang.

Ia tumbuh l1iar dan boleh didapati di semua kawasan tropika benua dan dipercayai berasal dari India.

Di Malaysia penggunaannya lebih kepada biji selasih namun di Thailand pucuk atau daun selasih dimasukkan dalam salah satu ulam wajib bagi penyediaan menu laksa thai atau laksa siam.

Berikut ialah antara khasiat biji selasih yang jarang diketahui umum;-

1) Merawat ja4ngkitan kulit
Bagi para ibu yang berhadapan dengan anak yang mengalami mas4alah kulit seperti ekz3ema atau ps0riasis, anda boleh lakukan rawa4tan awal dengan menggunakan biji selasih.

Caranya mudah, cuma hancvurkan biji selasih dan campurkan bersama minyak kelapa, kemudian sapukan di tempat yang bermas4alah.

2)Rendahkan suhu badan
Badan panas akibat cuaca terik di luar atau ketika mengalami dem4am panas, jangan sesekali mengambil minuman ais. Ambil sahaja air kosong lalu dicampurkan bersama biji selasih. Anda akan rasa perlahan-lahan ia mampu menyejukkan badan anda.

3)Mengatasi mas4alah penghadaman
Sekiranya anda menghadapi ma4salah sembelit, kejag perut, kembug perut, dan lain-lain masa4lah penghadaman, anda boleh mengambil air kosong dengan campuran biji selasih dan ia boleh melegakan ketidakselesaan anda. Cubalah!

4)Ganti ubat tahan s4kit
Anda dah boleh tiggalkan pengambilan ubat tahan sa4kit dan gantikan dengan minuman biji selasih. Biji selasih mampu melegakan s4akit kepala, m1grain, tek3anan dan ketegagan urat.


5)Menyihatkan rambut

Biji selasih mempunyai sumber protein, vitamin K dan zat besi yang bagus untuk rambut dan ia membantu untuk menyihatkan rambut dari akar hingga hujung rambut.

6)Menurunkan berat badan
Biji selasih kaya dengan fiber dan ia akan membuat anda rasa kenyang dan tidak lapar. Ini bagus untuk anda yang ingin mengaw4al naf su makan atau lapar. Tambah biji selasih didalam minuman tanpa gula anda dan biar membantu anda untuk kekal berdiet.

Sekarang anda dah tahu khasiat yang terdapat dalam biji selasih ni kan, jadi anda boleh amalkannya di rumah!

 

 

Sumber:doktorsehat via SinarPlus

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*