Kisah pilu di sebalik pusara berusia 77 tahun dalam Masjid Razaleigh Kelantan

Bukan biasa-biasa.
Kvbur wanita sarat h4mil yang dibvnuh keja4m k0munis kira-kira 77 tahun lalu yang berada di tengah-tengah Masjid Razaleigh di Bandar Lama, Gua Musang, sebenarnya terpahat kenangan p4hit.

Ia bukan sahaja masih dirasai ahli keluarga wanita itu, tetapi juga jemaah masjid terbabit setiap kali menunaikan solat lima waktu.

Imam Muda masjid itu, Mohd Saifuldin Mohamad berkata, berdasarkan maklumat, kvbur itu milik Nik Mah Nik Soh, yang dibvnuh kej4am k0munis pada 4 Januari 1943.

Menurutnya, ketika itu berlaku sera4ngan hendap ke atas wanita terbabit yang berselindung dalam pembentung jalan masuk ke Kampung Melayu berhampiran masjid terbabit.

Katanya, walaupun dia baru bertugas di masjid itu kira-kira belasan tahun lalu namun turut merasai kekejaman tindakan k0munis yang tidak berperikemanvsiaan itu.

“Se3rangan k0munis itu berlaku di Gua Musang pada 4 Januari 1943 apabila ramai orang Melayu ketika itu m4ti dibvnuh dan paling nge3ri nasib menimpa wanita berkenaan.

“Selepas kem4tiannya, jen4zah wanita terbabit terpaksa dikebvmikan secara sembunyi berhampiran kolah di belakang masjid,” katanya.

Menurut Mohd Saifuldin, ketika jen4zah wanita itu dikebvmikan, masjid terbabit masih belum dinaik taraf dan kubur berkenaan berada di tengah-tengah apabila ia diperbesarkan.

Katanya, kubur itu juga terpaksa ditutup dengan pembinaan tingkat tempat letak kitab dan al-Quran bagi mengelakkan ganggvan kepada jemaah masjid.

“Kvbur itu masih menjadi tanda tanya kepada kebanyakan jemaah dari luar Kelantan yang singgah bersolat di situ, namun kekal menjadi bahan tinggalan sejarah zaman komunis,” katanya.

Sementara itu, anak saudara wanita terbabit, Zahari Abdul Rahmah, 59, berkata keluarganya terkenang keke3jaman k0munis dalam melakukan se3rangan ke atas orang Melayu pada zaman berkenaan.

Katanya, kvbur berkenaan adalah salah satu bukti kek3ejaman k0munis yang membvnuh hidup ibu saudaranya yang ketika itu sarat mengandung anak pertama.

“Ia sebagai peringatan kepada generasi baharu supaya menjaga kemerdekaan negara yang kita nikmati sekarang,” katanya.

 

 

Sumber:HM

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*