Kec0h Di Instagram Adik Nik Adam Mika Berkenaan Status Ucapan Untuk Abam

Pelawak popular Abam, yang juga anggota kumpulan Bocey mening gal dunia di kediamannya di Gombak pada Isnin. Berita mengejutkan tersebut dimaklumkan kepada Gempak oleh Ali, iaitu adik kepada Abam.

Allahyarham yang dilebih dikenali sebagai Abam Bocey men1nggal dunia di rumahnya pagi tadi dan dibawa ke hospital untuk dibedah siasat bagi mengetahui punca kem4tiannya. Jen4zah Allahy4rham dibawa ke Masjid Zakaria, Gombak Utara, sejurus selesai proses bedah siasat untuk dimandi dan dik4fankan.

Jenaz4h Allahy4rham dibawa ke Tanah Perkvbvran Islam Sungai Pusu, Gombak, untuk disemadikan buat selama-lamanya.

Salam takziah buat seluruh keluarga Allahy4rham, buat ibunya, isterinya, adik beradiknya. Moga Allah SWT cucuri rahmat ke atas roh allahyarham dan ditempatkan dalam kalangan orang yang beramal soleh dan solehah.

Ramai Artis memberi ucapan takziah kepada ahli keluarga abam bocey. Di instagram adik Nik Adam Mika pula kecoh disebabkan posting di instagramnya memberi ucapan takziah kepada abam. Ini posting di instagramnya.

Ini Captionya di instagram

farewell uncle @abam_bocik ..RIP..innalillah..semoga Allah swt tempatkn uncle dikalangan org beriman..rindu uncle #nikadammika #nika_dammikasoul

rata rata netizen kurang senang dengan sebutan RIP kerana sesuai digunakan untuk orang bukan islam. jadi ramai netizen menegur caption adik adam di instagramnya.

Sehingga di instagram adam juga ada buat ig story sepertinya ingin menyampaikan maksud tersebut kepada netizen. 

boleh rujuk di instagram adam untuk melihat komen komen lain.

R.I.P a.k.a “Rest In Peace” adalah bacaan doa yang lazim diucapkan oleh paderi-paderi kepada si m4ti ketika upacara pengebumian di tanah perkuburan. Orang Islam dilarang mengucapkan doa seumpama ini kepada orang bukan Islam yang telah meninggal dunia.
Islam menggariskan hukum mendoakan orang bukan Islam dengan melihat situasi. Doa itu dilihat dari sudut isi kandungannya, adakah ia mendoakan supaya diberi hidayah, kesejahteraan atau keampunan dan rahmat terhadap mereka

Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Allah tidak melarang kamu berbuat baik dan memberikan sumbangan harta kepada orang yang tidak memerangi kamu kerana agama (kamu) dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; Sesungguhnya Allah mengasihi orang yang berlaku adil. Sesungguhnya Allah hanya melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang yang memerangi kamu kerana agama (kamu) dan mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, serta membantu (orang lain) untuk mengusir kamu. dan (ingatlah), sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orang yang zalim.”
(Surah al-Mumtahanah, ayat 8-9)

Rata-rata kita masih keliru antara mendoakan, ucapan takziah, memuji dan menghormati. Umumnya memuji dan menghormati orang bukan Islam yang mempunyai perilaku baik dibenarkan. Hukum berbangkit ialah berkenaan ucapan doa dilafazkan kepada bukan Islam.
Sumber instagram @nikadammika / Nik Adam Mika Official Page

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*