21 fakta menarik sebelum terhasilnya Jalur Gemilang yang ramai tak tahu

Selamat Hari Malaysia!

Berperanan sebagai bendera simbolik untuk perayaan kebangsaan dan sering dilihat di mana-mana pejabat dan sekolah, kita sebagai rakyat Malaysia harus berbangga dengan bendera negara kita iaitu Jalur Gemilang.

Berikut ialah beberapa fakta menarik mengenai sejarah penciptaan bendera negara kita ini:-

1) Bendera negara kita adalah hasil daripada sebuah pertandingan rekaan.

Sebelum penciptaan bendera kebangsaan, setiap negeri di Tanah Melayu mempunyai bendera sendiri yang kebanyakannya tidak berubah dari segi reka bentuknya hingga hari ini.

Tetapi apabila Persekutuan menggantikan Malayan Union, kerajaan Persekutuan melalui Majlis Perundingan Perseketuan meminta pertandingan reka bentuk untuk bendera baru.

Tiga bendera dikemukan kepada orang awam.

Bendera pertama mempunyai 11 bintang putih dengan dua keris Melayu di tengah latar biru.

Kredit: Wikipedia

Bendera kedua terdiri daripada bulatan sepusat 11 bintang di sekitar keris bersilang di medan biru.

Kredit: Wikipedia

Reka bentuk ketiga pula mempunyai 11 jalur biru dan putih dan sabit kuning dan bintang lima dengan latar belakang merah di sudut kiri atas.

Kredit: Wikipedia

Hasil daripada tinjauan umum yang diadakan oleh The Malay Mail mendapati majoriti lebih suka reka bentuk ketiga, dan setelah membuat pengubahsuaian minor seperti pertukaran warna, bendera itu dipilih sebagai bendera Perseketuan.

 

2) Reka bentuk dipinda

Awalnya,bendera Tanah Melayu (kiri) mempunyai persamaan dengan bendera k0munis (kanan) turut menyebabkan bendera asal itu diubahsuai, serta menambah 6 mata lagi.

3) Pada 19 Mei 1950, bendera Tanah Melayu diluluskan oleh George VI dan pertama kali dinaikkan di hadapan kediaman Sultan Selangor pada 26 Mei 1950.

4)Pada 31 Ogos 1957, ia diperkenalkan di Dataran Merdeka sebagai pengganti Bendera Kesatuan Britain.

5)Bendera Tanah Melayu yang diguna dari tahun 1950 sehingga 1963 ialah hasil ciptaan seorang arkitek yang bernama Mohamed bin Hamzah.

Mohamed merupakan seorang arkitek bekerja untuk Jabatan Kerja Raya (JKR) Johor pada waktu itu. Dalam masa 2 minggu, Mohamed siapkan dua reka bentuk. Reka bentuk pertama adalah bendera hijau dengan keris biru di tengah yang dikelilingi 15 bintang putih.

Reka bentuk kedua, yang termasuk di antara tiga finalis, serupa dengan bendera semasa tetapi dengan bintang lima mata. Ia meminjam elemen reka bentuk utama dari Bendera Syarikat Hindia Timur.

 

6)Rekaan bendera-bendera negara kita juga dipengaruhi oleh bendera Majapahit. Dua contoh ialah bendera Indonesia (Sang Saka Merah Putih) dan Singapura.

7)Disamping itu, Mohamed diilhamkan dari bendera Johor, negeri asal beliau, yang mempunyai bulan bintang Uthmaniyyah. Anda boleh lihat persamaan reka bentuk asal bendera beliau dengan bendera Johor.

Bendera Johor yang mempunyai bulan bintang Uthmaniyyah.

8)Bulan bintang Uthmaniyyah itu dapat dilihat dalam bendera reka bentuk asal Allahyarham.
Pertandingan terbabit menarik sebanyak 373 penyertaan dan pengundian dibuat oleh orang awam melalui pos.

9)Dato’ Onn Jaafar, negarawan kanan pada waktu itu, bertemu dengan Mohamed setelah beliau memenangi pertanding itu dan mencadangkan agar bintang itu ditukar menjadi bintang 11 mata untuk mewakili semua negeri Tanah Melayu.

10)Secara ringkasnya, reka bentuk bendera berdasarkan pada dua bendera yang ada, bendera Majapahit dan bendera Johor, di mana garis-garis dari bendera Majapahit digabungkan bersama dengan kanton yang mengandungi bulan sabit dan bintang dari bendera Johor.

11)Sepanjang hayat beliau, Mohamed tidak menerima sebarang pengiktirafan. Malah, beliau sendiri merahsiakan identiti beliau sebagai pencipta bendera bangsa.

13) Hanya selepas 12 tahun selepas beliau, baru Mohamed diiktiraf sebagai pencipta Jalur Gemilang oleh kerajaan Malaysia pada tahun 2005, hasil daripada tinjauan yang dibuat oleh Harian Metro dan Arkib Negara.

14) Mohamed bin Hamzah menghembuskan nafas terakhir pada 19 Februari 1993 sebelum usianya genap 75 tahun, di Kampung Melayu Majidee, Johor

15) Maksud asal bendera
Semasa bendera itu dimuktamadkan untuk penggunaan rasmi, maksud reka bentuk diberikan seperti berikut:

merah, putih, dan biru – mewakili Malaysia sebagai sebuah negara tergolong dalam Komanwel.

Bulan sabit dan bintang – mewakili Islam sebagai agama rasmi bagi Persekutuan, kerana kuning melambangkan kedaulatan Raja-raja Melayu dan peranan mereka sebagai pemimpin kepercayaan di negeri-negeri konstituen. Bintang dengan sebelas titik itu sendiri melambangkan “perpaduan dan kerjasama” negara anggota tersebut.

16)Setelah pembentukan Malaysia pada 16 September 1963, reka bentuk bendera Tanah Melayu diubah suai untuk mencerminkan dan menghormati negeri-negeri baru di persekutuan.

17)Tiga jalur tambahan ditambahkan pada bendera yang ada dan bintang diberi 14 mata untuk menggambarkan persekutuan 11 negeri asal di Tanah Melayu ditambah Sabah, Sarawak, dan Singapura.

18) Reka bentuk dikekalkan walaupun setelah Singapura keluar dari persekutuan dua tahun kemudian.

19)Ketika Kuala Lumpur dilantik sebagai Wilayah Persekutuan pada 1 Februari 1974, garis tambahan dan titik bintang digunakan untuk mewakili penambahan baru ini untuk persekutuan.

20)Kemudian dengan penambahan dua wilayah persekutuan yang lain, Labuan pada tahun 1984 dan Putrajaya pada tahun 2001, garis keempat belas dan titik bintang itu dikaitkan dengan kerajaan pusat pada umumnya.

21) Nama Jalur Gemilang dipilih pada tahun 1997, oleh Perdana Menteri ketika itu, Dr Mahathir Mohamad  untuk memprojeksikan kemajuan negara ke arah pertumbuhan dan kejayaan yang berterusan.

 

 

 

 

Sumber: Iloveborneo

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*