Tak pakai pelitup muka? Masuk van jena zah!

Pilih yang mana satu. Samada nak bayar RM1K atau duduk dalam van jen azah.

Sekiranya di Malaysia individu yang tidak memakai topeng muka ditempat awam akan dikenakan denda sebanyak RM1,000 tetapi berbeza di Probolinggo, Jawa Barat, Indonesia, apabila individu yang melakukan kes4alahan ini akan did3nda untuk berada dalam van jen azah yang digunakan untuk membawa jen azah pes4kit C0vid-19!

Mana-mana individu yang didapati tidak memakai topeng muka akan segera dimasukkan ke dalam van je nazah yang berisi replika badan p3sakit C0vid-19.

Ketika berada dalam van jena zah, pegawai kesihatan akan memberikan nasihat dan saranan kepada individu yang terbabit untuk sentiasa memakai topeng muka ketika berada di luar rumah.

Penyelaras Penguatkvasaan Undag-Undag untuk Pasukan Petugas C0vid-19 Kabupaten Probolinggo, Ugas Irwanto berkata tindakan ini bertujuan untuk memberikan peringatan dan amar an kepada penduduk untuk terus mematuhi peraturan dan SOP yang ditetapkan.

“Operasi ini adalah penguatkuvsaan disiplin bagi mereka yang mengabaikan pemakaian topeng muka. Usaha memasukkan pesalah ke dalam ambulans dengan replika may4t adalah bentuk nasihat dan peringatan betapa pentingnya memakai topeng muka,” katanya.

Kalau ada lagi yang d3gil, tak taulah nak kata apa.

 

 

 

Sumber: Mot0qar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*