Pelitup muka jenis fabrik punca ‘makcik tag pink’ positif Covid19

Hasil siasaatan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mendapati wanita yang memakai gelang kuarantin yang tular di laman s0sial bersama anak lelakinya yang positif Covid-19 berpunca dari pemakaian pelitup muka jenis fabrik.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, dua beranak di Ipoh, Perak itu berkemungkinan mendapat jaangkitan import dari United Kingdom.

“Siasaatan awal kami mendapati pelitup muka yang dipakai mereka adalah jenis fabrik bukan kegunaan perubatan.

“Hasil saringan Covid-19 mengesahkan anaknya disahkan positif Sabtu lalu dan sedang diraawat di hospital,” katanya.

Siasaatan masih dijalankan bagi mengesan kontak rapat dua beranak itu.

Terdahulu, gambar wanita terbabit tvlar di media s0sial selepas dikatakan sedang menikmati hidangan di medan selera yang difahamkan di Bandar Meru Raya, Ipoh, dalam keadaan memakai gelang kuarantin Covid-19 sekali gus menimbulkan kegvsaran serta k3caman warganet.

Saringan kedua selepas 13 hari menjalani kuarantin mendapati wanita berusia 72 tahun itu positif dan dimasukkan ke Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB), Ipoh sejak 17 Julai lalu.

Memetik perkongsian dari Public Health Malaysia, pemakaian topeng muka DIY daripada jenis fabrik tidak boleh dipakai melebihi 3 jam dan ia perlu dibasuh dengan bersih dan dijemur sebelum digunakan semula.

Ini kerana kajian yang dilakukan terhadap penggunaan pelitup muka jenis ini mendapati ia tidak mampu melindungi dari jaangkitan penyakit kerana mempunyai tahap retensi kelembapan yang tinggi yang menyebabkan kuman boleh berkumpul.

 

 

 

 

Sumber:HM

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*