“Tak Kantoi Lah Kalau Makan Panadol” Doktor Ini Gesa Kerajaan Ambil Tndakan Tegas Elak Cor0navirvs di Lapangan Terbang

Kecoh negara kita dibuatnya apabila ada beberapa individu dari Wuhan, China yang terkena wabak Coronavirus masuk ke sempadan tanah air. Pelbagai langkah diambil oleh pihak kerajaan bagi membendung perkara ini.

Usaha Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) untuk melakukan saringan awal di pintu masuk negara wajar diberi pujian. Walaubagaimanpun, terdapat beberapa kerisauan daripada pengamal perubatan tempatan. Menerusi akaun Twitter milik @MD_Hafidz, kebimbangan beliau terzahir apabila terdapat kes yang mana pelancong ke negara kita memakan paracetamol yang menyebabkan virus tersebut lemah sewaktu tiba di negara kita. Apabila virus tersebut lemah, secara tak langsung, ‘mangsa’ akan tampil sihat dengan suhu badan yang normal.

Memang tak dapt detect lah

Perkara tersebut dijelaskan lagi oleh beliau dalam thread yang ditulisnya sendiri.

Macam mana kita nak detect kalau orang tu nampak sihat dan tidak menunjukkan sebarang gejala tidak normal. Bahaya kalau orang yang terkena tu tak ada simpton tapi dia pembawa. Tak pasal-pasal nanti berjangkit kat orang lain.

Mungkin pendekatadrastik perlu dilaksanakan seperti menutup pintu masuk utama seperti yang dilakukan Russia atau arahan menghantar balik pelancong dari China seperti yang dibuat oleh Filipina. 

Betul, nurse yang bertugas tu rasanya kena ada pakaian yang khas. Iyelah karang tak pasal-pasal kena jangkitan tu terus tak boleh bertugas. Dah lah boleh berjangkit melalui mata. Bahaya weh.

Apa-apa pun, tweet ni sangat berguna untuk kita semua supaya langkah berjaga-jaga untuk tidak keluar rumah diambil serius. Stay safe semua!

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Page Ohgebang

Sumber : Lobak Merah

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*